Wanneer je een vliegvakantie bij mij boekt, is een huurauto altijd inbegrepen. Dit zorgt ervoor dat je de volledige vrijheid hebt tijdens je vakantie. Rijd ’s avonds nog even terug naar dat leuke restaurantje op de heuvel of bezoek dat leuke dorpje. Maar autohuur op vakantie brengt soms ook zorgen met zich mee. Want wat doe je als je tegen een paaltje aanrijdt? En wat als je vertraging hebt, kan je dan nog wel je auto ophalen? Om de kwaliteit van de huurauto en de service te kunnen waarborgen, werk ik samen met Sunny Cars. In dit blog beantwoord ik al je vragen over autoverhuur.

1. Welke klasse auto moet ik kiezen?

Een huurauto van de kleinste categorie is altijd inbegrepen bij jouw reis. Wanneer je met 4 of meer personen op vakantie gaat, of wanneer je van ruimte houdt, is het aan te raden om een upgrade te nemen. Tegen een meerprijs boek je dan een groter type auto. Welke upgrades er beschikbaar zijn, vind je bij iedere accommodatie onder het tabje ‘huurauto’. De getoonde automodellen zijn een indicatie voor de categorie waarin ze vallen. Altijd geldt dat je het getoonde model of een gelijkwaardige auto tot je beschikking krijgt.

Rijd je liever in een automaat? Na boeking kunnen we hiervoor een verzoek neerleggen bij Sunny Cars. Zij zullen een voorkeur doen op basis van beschikbaarheid welke wij vervolgens aan je doorgeven. Het is aan jou te bepalen of je met het voorstek akkoord gaat. Zo niet, dan kunnen we de handgeschakelde auto op verzoek annuleren? Je ontvangt een eenmalige korting op basis van bestemming, reisperiode en reisduur.

2. Kan ik een kinderzitje bijboeken?

Dat kan zeker. Tijdens het boeken, in stap 2 onder jouw huurauto – accessoires, kun je aangeven dat de huurauto moet worden uitgerust met een kinderzitje. De kosten voor het huren van een kinderzitje zijn ongeveer 5 euro per dag, afhankelijk van de bestemming. De kosten voor het boeken van een kinderzitje zijn niet inbegrepen in de huurprijs en reken je af bij de lokale verhuurder.

3. Hoe oud moet ik zijn om een auto te huren?

Dit verschilt per bestemming. Omdat Sunny Cars op bestemming werkt met lokale verhuurders, gelden er per bestemming andere huurvoorwaarden. Zo is de minimumleeftijd om een auto te huren op Cyprus 25 jaar, maar op het Griekse Kefalonia 23 jaar. Op deze pagina kun je alle huurvoorwaarden per bestemming vinden. Let op: soms geldt er ook een maximumleeftijd. Deze is op Kefalonia bijvoorbeeld 75 jaar.

4. Zijn er nog andere verplichte voorwaarden?

Er zijn nog andere verplichte voorwaarden voor de autoverhuur. Omdat er per bestemming andere voorwaarden gelden, is het belangrijk dat je deze goed doorleest om misverstanden te voorkomen. Controleer bijvoorbeeld hoe lang je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Ook moet je ten alle tijden de autohuur voucher kunnen tonen, maar deze kun je makkelijk digitaal terug vinden in de portal of app.

Ook vraagt de lokale verhuurder om een verplichte borg. Voor hen is dit een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Hoe hoog deze borg is, hangt af van de lokale partner. Om de borg te betalen, is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht. Tip: Zorg er ook voor dat je de pincode van je creditcard weet.

5. Wat is er allemaal inclusief?

Bij jouw reis is een voor gehele periode een huurauto inbegrepen. Deze auto haal je op en lever ja af op de luchthaven (Uitzondering hierop is Ithaka, meer hierover lees je hier). Dit valt allemaal onder het pakket:

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Standaard extra WA-verzekering van €7,5 miljoen
  • Schadeverzekering (CDW)
  • Diefstalverzekering (TP)
  • Terugbetaling eigen risico
  • Dekking glas-banden-bodem en dakschade
  • Één extra bestuurder
  • 24/7 bereikbaarheid van het noodnummers van Sunny Cars

De huurauto, die ik via Sunny Cars voor je laat klaarzetten, is altijd all-in verzekerd. Je hoeft dus geen extra verzekeringen meer bij te boeken. Ga hier niet op in wanneer de lokale verhuurder dit voorstelt. Ter plaatse betaal je voor optionele extra services of accessoires. Hoewel de auto all-in is verzekerd, dekt dit niet de schade veroorzaakt door:

  • Misbruik of nalatigheid
  • Sleutel- of autopapierenverlies
  • Schade aan interieur
  • Schade aan persoonlijke bezittingen
  • Schade veroorzaakt door het gebruiken van de verkeerde soort brandstof, boetes of tol. In het geval van een boete zal de autoverhuurder bovenop het bedrag van de boete administratiekosten rekenen.

Eliza was here

6. Kan ik mijn huurauto online inchecken?

Ga je op vakantie naar Andalusië, de Algarve, Costa de Lisboa, Menorca, Mallorca, Ibiza, Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife, La Palma, Sardinië of Griekenland? Dan is het, met uitzondering van Kefalonia en Ithaka, mogelijk om voor vertrek online in te checken. Met name in het hoogseizoen is het mogelijk dat er lange wachtrijen ontstaan bij de incheckbalie van de autoverhuurder. Door vooraf in te checken bespaart dit je tijd. Door op de roze button in de autoverhuurvoucher te klikken, welke je vind in de persoonlijke portal, kan je online inchecken. Dit is mogelijk tot 24 uur voor aankomst op de luchthaven.

7. Kan ik mijn huurauto nog ophalen als mijn vlucht later aankomt dan de sluitingstijd van de verhuurbalie?

Zeker! De lokale verhuurder probeert jouw vlucht zo goed mogelijk in de gaten te houden. Let wel op dat je bij een vertraging van één uur of langer, zelf de verhuurder contacteert. Het telefoonnummer van de verhuurder vind je op de voucher. Zo wordt er gezorgd dat er iemand aanwezig is wanneer jij aankomt. Dit geldt voor zowel de heen- als terugvlucht. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je voor een dichte deur staat en niet bij je adresjes kunt aankomen.

8. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto ophaal?

Check de benzinestand, meestal is dit vol-vol. Dit is belangrijk omdat je de auto aan het einde van de vakantie weer moet inleveren met dezelfde stand. Loop voordat je de huurauto meeneemt naar jouw adresje nog een rondje om de auto om eventuele eerdere schade te noteren.

9. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto inlever?

Lever de auto weer in met dezelfde stand benzine. Het is raadzaam om geen andere afspraken te maken, je bent dan vaak duurder uit. Vergeet niet om al je privébezittingen mee te nemen wanneer je de auto inlevert. Bewaar het huurcontract, dat lokaal getekend is, tenminste 8 weken. Heb je schade gemaakt? Bewaar dan het schaderapport tenminste 8 weken.

10. Wat moet ik doen als ik schade heb gemaakt?

Heb je per ongeluk schade opgelopen tijdens een trip? Geen paniek, je bent volledig verzekerd. Vul direct het schadeformulier in. Neem vervolgens contact op met de verhuurder. Het telefoonnummer staat op de papieren die je bij ontvangst van de auto mee krijgt. In overleg wordt bepaald of je met de betreffende huurauto verder kunt rijden of eventueel vervangend vervoer nodig hebt. Meld de schade daarna ook bij Sunny Cars via het noodnummer. Zij kunnen je adviseren wat je het beste kunt doen.

De lokale partner zal het schadebedrag tot een maximum van de volledige waarborgsom afschrijven. Hij bepaalt de exacte schade en belast het verschil tussen daadwerkelijke schade en waarborgbedrag aan je door. Je krijgt het hele schadebedrag vergoed als je dit bij ons declareert. Eenmaal terug in Nederland kan je de schade claimen via Eliza was here. Neem contact met ons op, zodat we je kunnen informeren over de benodigde informatie en documenten die we nodig hebben om jou te kunnen helpen. Wens je de schade liever direct bij Sunny Cars in te dienen? Vul dan het online schadeformulier in.

Heb ik jouw vraag over autoverhuur niet beantwoord?

Lees dan even de servicepagina over autoverhuur. Kom je er nog niet uit? Wij helpen je graag met al je vragen over autoverhuur. We zijn bereikbaar ma t/m vr van 9:00 uur tot 18:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 op 010-2700820. Ben je benieuwd naar mijn reizen met de huurauto? Neem dan een kijkje bij mijn fly & drive vakantie.

Wil je vaker leuke reisverhalen en bijzondere tips van mij ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Wanneer je een vliegvakantie bij mij boekt, is een huurauto altijd inbegrepen. Dit zorgt ervoor dat je de volledige vrijheid hebt tijdens je vakantie. Rijd ’s avonds nog even terug naar dat leuke restaurantje op de heuvel of bezoek dat leuke dorpje. Maar autohuur op vakantie brengt soms ook zorgen met zich mee. Want wat doe je als je tegen een paaltje aanrijdt? En wat als je vertraging hebt, kan je dan nog wel je auto ophalen? Om de kwaliteit van de huurauto en de service te kunnen waarborgen, werk ik samen met Sunny Cars. In dit blog beantwoord ik al je vragen over autoverhuur.

1. Welke klasse auto moet ik kiezen?

Een huurauto van de kleinste categorie is altijd inbegrepen bij jouw reis. Wanneer je met 4 of meer personen op vakantie gaat, of wanneer je van ruimte houdt, is het aan te raden om een upgrade te nemen. Tegen een meerprijs boek je dan een groter type auto. Welke upgrades er beschikbaar zijn, vind je bij iedere accommodatie onder het tabje ‘huurauto’. De getoonde automodellen zijn een indicatie voor de categorie waarin ze vallen. Altijd geldt dat je het getoonde model of een gelijkwaardige auto tot je beschikking krijgt.

Rijd je liever in een automaat? Na boeking kunnen we hiervoor een verzoek neerleggen bij Sunny Cars. Zij zullen een voorkeur doen op basis van beschikbaarheid welke wij vervolgens aan je doorgeven. Het is aan jou te bepalen of je met het voorstek akkoord gaat. Zo niet, dan kunnen we de handgeschakelde auto op verzoek annuleren? Je ontvangt een eenmalige korting op basis van bestemming, reisperiode en reisduur.

2. Kan ik een kinderzitje bijboeken?

Dat kan zeker. Tijdens het boeken, in stap 2 onder jouw huurauto – accessoires, kun je aangeven dat de huurauto moet worden uitgerust met een kinderzitje. De kosten voor het huren van een kinderzitje zijn ongeveer 5 euro per dag, afhankelijk van de bestemming. De kosten voor het boeken van een kinderzitje zijn niet inbegrepen in de huurprijs en reken je af bij de lokale verhuurder.

3. Hoe oud moet ik zijn om een auto te huren?

Dit verschilt per bestemming. Omdat Sunny Cars op bestemming werkt met lokale verhuurders, gelden er per bestemming andere huurvoorwaarden. Zo is de minimumleeftijd om een auto te huren op Cyprus 25 jaar, maar op het Griekse Kefalonia 23 jaar. Op deze pagina kun je alle huurvoorwaarden per bestemming vinden. Let op: soms geldt er ook een maximumleeftijd. Deze is op Kefalonia bijvoorbeeld 75 jaar.

4. Zijn er nog andere verplichte voorwaarden?

Er zijn nog andere verplichte voorwaarden voor de autoverhuur. Omdat er per bestemming andere voorwaarden gelden, is het belangrijk dat je deze goed doorleest om misverstanden te voorkomen. Controleer bijvoorbeeld hoe lang je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Ook moet je ten alle tijden de autohuur voucher kunnen tonen, maar deze kun je makkelijk digitaal terug vinden in de portal of app.

Ook vraagt de lokale verhuurder om een verplichte borg. Voor hen is dit een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Hoe hoog deze borg is, hangt af van de lokale partner. Om de borg te betalen, is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht. Tip: Zorg er ook voor dat je de pincode van je creditcard weet.

5. Wat is er allemaal inclusief?

Bij jouw reis is een voor gehele periode een huurauto inbegrepen. Deze auto haal je op en lever ja af op de luchthaven (Uitzondering hierop is Ithaka, meer hierover lees je hier). Dit valt allemaal onder het pakket:

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Standaard extra WA-verzekering van €7,5 miljoen
  • Schadeverzekering (CDW)
  • Diefstalverzekering (TP)
  • Terugbetaling eigen risico
  • Dekking glas-banden-bodem en dakschade
  • Één extra bestuurder
  • 24/7 bereikbaarheid van het noodnummers van Sunny Cars

De huurauto, die ik via Sunny Cars voor je laat klaarzetten, is altijd all-in verzekerd. Je hoeft dus geen extra verzekeringen meer bij te boeken. Ga hier niet op in wanneer de lokale verhuurder dit voorstelt. Ter plaatse betaal je voor optionele extra services of accessoires. Hoewel de auto all-in is verzekerd, dekt dit niet de schade veroorzaakt door:

  • Misbruik of nalatigheid
  • Sleutel- of autopapierenverlies
  • Schade aan interieur
  • Schade aan persoonlijke bezittingen
  • Schade veroorzaakt door het gebruiken van de verkeerde soort brandstof, boetes of tol. In het geval van een boete zal de autoverhuurder bovenop het bedrag van de boete administratiekosten rekenen.

Eliza was here

6. Kan ik mijn huurauto online inchecken?

Ga je op vakantie naar Andalusië, de Algarve, Costa de Lisboa, Menorca, Mallorca, Ibiza, Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife, La Palma, Sardinië of Griekenland? Dan is het, met uitzondering van Kefalonia en Ithaka, mogelijk om voor vertrek online in te checken. Met name in het hoogseizoen is het mogelijk dat er lange wachtrijen ontstaan bij de incheckbalie van de autoverhuurder. Door vooraf in te checken bespaart dit je tijd. Door op de roze button in de autoverhuurvoucher te klikken, welke je vind in de persoonlijke portal, kan je online inchecken. Dit is mogelijk tot 24 uur voor aankomst op de luchthaven.

7. Kan ik mijn huurauto nog ophalen als mijn vlucht later aankomt dan de sluitingstijd van de verhuurbalie?

Zeker! De lokale verhuurder probeert jouw vlucht zo goed mogelijk in de gaten te houden. Let wel op dat je bij een vertraging van één uur of langer, zelf de verhuurder contacteert. Het telefoonnummer van de verhuurder vind je op de voucher. Zo wordt er gezorgd dat er iemand aanwezig is wanneer jij aankomt. Dit geldt voor zowel de heen- als terugvlucht. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je voor een dichte deur staat en niet bij je adresjes kunt aankomen.

8. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto ophaal?

Check de benzinestand, meestal is dit vol-vol. Dit is belangrijk omdat je de auto aan het einde van de vakantie weer moet inleveren met dezelfde stand. Loop voordat je de huurauto meeneemt naar jouw adresje nog een rondje om de auto om eventuele eerdere schade te noteren.

9. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto inlever?

Lever de auto weer in met dezelfde stand benzine. Het is raadzaam om geen andere afspraken te maken, je bent dan vaak duurder uit. Vergeet niet om al je privébezittingen mee te nemen wanneer je de auto inlevert. Bewaar het huurcontract, dat lokaal getekend is, tenminste 8 weken. Heb je schade gemaakt? Bewaar dan het schaderapport tenminste 8 weken.

10. Wat moet ik doen als ik schade heb gemaakt?

Heb je per ongeluk schade opgelopen tijdens een trip? Geen paniek, je bent volledig verzekerd. Vul direct het schadeformulier in. Neem vervolgens contact op met de verhuurder. Het telefoonnummer staat op de papieren die je bij ontvangst van de auto mee krijgt. In overleg wordt bepaald of je met de betreffende huurauto verder kunt rijden of eventueel vervangend vervoer nodig hebt. Meld de schade daarna ook bij Sunny Cars via het noodnummer. Zij kunnen je adviseren wat je het beste kunt doen.

De lokale partner zal het schadebedrag tot een maximum van de volledige waarborgsom afschrijven. Hij bepaalt de exacte schade en belast het verschil tussen daadwerkelijke schade en waarborgbedrag aan je door. Je krijgt het hele schadebedrag vergoed als je dit bij ons declareert. Eenmaal terug in Nederland kan je de schade claimen via Eliza was here. Neem contact met ons op, zodat we je kunnen informeren over de benodigde informatie en documenten die we nodig hebben om jou te kunnen helpen. Wens je de schade liever direct bij Sunny Cars in te dienen? Vul dan het online schadeformulier in.

Heb ik jouw vraag over autoverhuur niet beantwoord?

Lees dan even de servicepagina over autoverhuur. Kom je er nog niet uit? Wij helpen je graag met al je vragen over autoverhuur. We zijn bereikbaar ma t/m vr van 9:00 uur tot 18:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 op 010-2700820. Ben je benieuwd naar mijn reizen met de huurauto? Neem dan een kijkje bij mijn fly & drive vakantie.

Wil je vaker leuke reisverhalen en bijzondere tips van mij ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

05 april, 2019|3 Reacties

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter

  1. Dirk 03 september, 2019 at 4:46 pm - Reply

    Afgelopen vakantie gebruik gemaakt van jullie. Was een hele fijne, vlotte ervaring. Vriendelijk personeel en we waren snel op baan. De auto blonk langs buiten en binnen! Ook de auto terugbrengen ging vlotjes. Een aanrader!!

    • Eliza 19 september, 2019 at 11:03 am - Reply

      Hi Dirk, wat ontzettend fijn om te horen dat je van de vakantie genoten hebt. Hopelijk tot volgend jaar! Liefs, Eliza

  2. Marie 16 juli, 2020 at 12:12 pm - Reply

    Heb inderdaad geen paniek wanneer je schade oploopt. Dit gebeurt iedereen weleens. Toch is het wel verstandig om je verzekering te checken voordat je een huurcontract tekent. Zo weet je ook precies of de gemaakte schade gedekt wordt.


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.